Rancangan Mengajar Kelas Pemulihan Tahun 2

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
KELAS PEMULIHAN KHAS (Tahun 2 Amal)
TARIKH : 13 Nov 2011
HARI : Ahad
MASA :09.45 – 10.15
Jumlah murid 8 orang
Mata pelajaran : Pemulihan (Bahasa Melayu)
Tema : Alam Benda
Nilai : Kerjasama,kertrampilan,berani ,teliti
Kemahiran Berfikir: Menyusun urutan dan mengkategori


Kumpulan Murid

1

2

Kemahiran

Sukukata ( KV )

Perkataan( KV  + KV + KV)

Hasil Pembelajaran / Objektif


1.    Murid dapat membunyikan 5 daripada 9 sukukata dengan betul berdasarkan kad yang ditunjukkan.


1.Murid dapat menulis sukukata (KV + KV + KV) yang bermakna dengan  betul di lembaran kerja.

Pengetahuan sedia ada

Murid telah mengenal Vokal dan beberapa Konsonan

Murid telah menguasai kemahiran perkataan KV + KV.

BBM

Komputer riba, speaker ,dadu, kad sukukata,lembaran kerja


Komputer riba, speaker,  lembaran kerja,set permainan pancing,kad gambar.


Langkahmasa


Aktiviti  Pengajaran dan Pembelajaran
Kumpulan 1
Kumpulan 2
Catatan
Set Induksi
(5 minit )

Ø  Guru mendengarkan audio “ Mari mengeja “ dan mengajak murid menyanyi sambil bertepuk tangan.
Ø  Guru bertanya huruf huruf yang mereka dengar daripada audio yang dipasang
Ø  Guru meminta murid mencari huruf yang mereka kenal di sekitar kelas (bahan yang dilekat di dinding,meja ,kerusi)


BBM
Komputer riba, speaker

Langkah 1
(8 minit)

Permainan dadu sukukata

1.    Murid bermain buah dadu yang mengandungi suku kata ba,ca,da,bi,di.
2.    Murid melambung buah dadu dan memadankan suku kata yang terdapat di permukaan dengan suku kata yang di lambung oleh rakan beliau.
3.    Guru meminta murid agar menyebut bunyi suku kata yang mereka perolehi.



Latihan menulis

1.    Murid mengisi tempat kosong untuk melengkapkan perkataan yang mengandungi KV +KV+KV berpandukan gambar.
2.    Guru membimbing pelajar yang lemah.




BBM
K 1: Buah dadu dan kad sukukata KV

K2 : Lembaran kerja.

Langkah 2
(8minit)

Interaksi dengan Guru

1.    Guru menunjukkan 9 kad sukukata KV sambil membunyikannya di ikuti oleh murid secara kumpulan dan individu.
2.    Murid secara individu memilih secara rawak kad sukukata dan membunyikannya.

Permainan “Pancing suku kata”

1.    Murid diberikan pancing bermagnet.
2.    Murid memancing kad suku kata yang dilekatkan pin.
3.    Murid akan memadankan sukukata yang berjaya dipancing untuk membentuk perkataan yang bermakna.


BBM:
Pancing, Kad suku kata

Langkah 3
(5minit)


Latihan menulis

1.    Murid menulis suku kata yang telah dipelajari di lembaran kerja.
2.    Guru membimbing pelajar yang bermasalah.

Interaksi dengan guru

1.    Guru meminta murid menyebut benda yang terdapat dalam gambar satu persatu.
2.    Guru menunjukkan kad sukukata yang sesuai dengan bunyi benda secara membatang.
3.    Guru membimbing murid dengan membetulkan sebutan yang padan dengan gambar.


BBM:
K1 lembaran kerja
K2 : menyusun  sukukata  ikut urutan  berpandukan gambar

Penutup
(4minit)

Guru mengedarkan lembaran kerja yang mengandungi aktiviti latihan untuk disiapkan oleh murid berdasarkan kemahiran yang telah dipelajari tadi.
Guru mendengarkan lagu “Mari mengeja”sambil menyanyi dan bertepuk tangan.

BBM:
Computer riba, speaker






0 comments:

Post a Comment

About this blog

MY VISITOR

Powered by Blogger.

About Me

Ruzaizi Mahmood
View my complete profile

Followers


ShoutMix chat widget
There was an error in this gadget